Motori s unutarnjim izgaranjem

Vrsta zbirke: tehnička
Voditelj: Branimir Prgomet
Vrsta građe: toplinski motori, zrakoplovni, brodski, automobilski motori, benzinski motori, dizelski motori, Stirlingovi motori
Teritorij: međunarodno porijeklo građe
Razdoblje: 20. st.
Materijal: drvo, guma, koža, metal, čelik, lijev, obojeni metal, plastika, staklo, tekstil, papir, bakelit, keramika, elektroizolacijski materijali, šperploča, konopac, elektrotehnički materijali

Zbirka motora s unutarnjim izgaranjem jedna je od najstarijih i temeljnih zbirki u Muzeju. U prvome stalnom postavu Tehničkog muzeja (1963.) osmišljen je odjel Transformacija energije, gdje motori s unutarnjim izgaranjem čine iznimno značajnu cjelinu, što je i u postojećem postavu slučaj.

Jezgra zbirke potječe s Fakulteta strojarstva i brodogradnje u Zagrebu (FSB) s artefaktima iz prvih desetljeća 20. stoljeća, a to je razdoblje povezano s osnivanjem Tehničkog fakulteta 1919. Riječ je o vrlo vrijednim predmetima, a pojedini primjerci imaju vrijednost nacionalne baštine.

Donacija FSB-a može se podijeliti u dvije osnovne skupine: motore za cestovna vozila uključujući stacionarne i ostale motore te iznimno značajnu zbirku avionskih motora. Mogu se istaknuti jednocilindrični (stacionarni) dizelski motor iz 1911. proizvođača Grazer Wagon et Maschinen Fabriks (TMNT 47/1-3), automobilski motor Mercedes – Knigt iz 1914. (TMNT 39), avionski motor Hiero iz 1912. (TMNT 54/1-2) i avionski motor Daimler Benz 601 iz tridesetih godina 20. stoljeća (TMNT 64).

Tijekom godina zbirka je proširena većim brojem premeta, među kojima su brodski motori (stacionarni i izvanbrodski) s posebno vrijednim brodskim dizelskim motorom Napier Deltic (rezervni motor s jahte Podgorka) (TMNT 3205).

Noviji je predmet u zbirci Toyotin automobilski hibridni motor Prius.