Darko Fritz: Digitalna umjetnost u Hrvatskoj 1968. – 1984. - knjiga i mrežna stranica http://digitalna-umjetnost-u-hrvatskoj.eu
O projektu će govoriti:
Matko Meštrović, povjesničar umjetnosti i teoretičar
Marko Golub, likovni kritičar
Darko Fritz, autor projekta
Markita Franulić, ravnateljica TMNT
Program „Digitalna umjetnost u Hrvatskoj 1968. – 1984.“ zamišljen je kao izložba s pratećim katalogom, no zbog epidemioloških razloga i lockdowna u vrijeme njezina predviđenog održavanja u 2020., format izložbe promijenjen je u knjigu i mrežnu stranicu.
Uz opsežan uvodni tekst autora projekta Darka Fritza, zasebnim cjelinama predstavljeni su sljedeći autori: Vladimir Bonačić, bcd-CyberneticArt team (Vladimir Bonačić, Miro Cimerman, Dunja Donassy), Nikola Šerman, Miljenko Horvat, Tomislav Mikulić, Vilko Žiljak, Vlatko Čerić, Andrija Mutnjaković i Nikola Tanhofer.
Imajući u vidu profil muzeja koji producira program, Darko Fritz prilagođava svoj pristup temi, obrađujući, osim umjetničkog, tehnički aspekt radova i tehnološki kontekst njihova nastanka te društvene i ekonomske okolnosti informatizacije u Hrvatskoj 1960-ih i 1970-ih godina.
Predstavljamo izdanje knjige na hrvatskom, a ostaje želja da izložbu, kao i englesko izdanje knjige, ostvarimo već sljedeće godine.
Razlozi za obradu teme o ranoj digitalnoj umjetnosti u Hrvatskoj u Tehničkom muzeju Nikola Tesla brojni su. Jedno je od programskih usmjerenja Muzeja "interdisciplinarnost – znanost i umjetnost", što je jedna od bitnih značajki digitalne umjetnosti predstavljene u ovom projektu. Naime, rana digitalna umjetnost nastaje u znanstvenim institucijama i na sveučilištima, a mnogi njezini protagonisti bili su znanstvenici ili inženjeri koji su imali pristup tada ekskluzivnoj tehnologiji te su, motivirani njezinim mogućnostima, iz znatiželje ili potaknuti znanstvenim konceptima i umjetničkim impulsima, počeli stvarati umjetnička djela.
Vremenski okvir rane digitalne umjetnosti u Hrvatskoj u ovom je projektu omeđen amblematskim godinama: revolucionarnom 1968., kada je održana i prva izložba digitalne umjetnosti, i orvelijanskom 1984.
Kulturna klima u Zagrebu koja se, među ostalim, manifestirala u nizu međunarodnih izložaba i pokretu Novih tendencija (NT), od 1961. do 1978., potaknula je "iniciranje, prvu produkciju, prezentaciju, izlaganje, kritiku i teoriju domaće digitalne umjetnosti, kao i njezinu prisutnost u svjetskim mrežama digitalne umjetnosti i drugdje od 1968." (Darko Fritz). Nadalje, važno je istaknuti i ideje Matka Meštrovića o sintezi znanosti i umjetnosti u okviru "scijentifikacije humanističkih disciplina i umjetnosti kao dijela dugoročnog (utopijskog) procesa sveopće scijentifikacije svih ljudskih djelovanja (...) započevši aproprijacijom znanstvenih metoda kao što su istraživanje i eksperiment".
Posebne zahvale za realizaciju projekta upućujemo Darku Fritzu kao autoru kustoske koncepcije, tekstova i dizajna knjige, zastupljenim autorima i(li) članovi njihovih obitelji i nasljednicima. Ističemo važnost uloge Muzeja suvremene umjetnosti, koji nam je ustupio radove i dokumentaciju vezanu uz temu projekta te im i ovom prilikom zahvaljujemo.
Knjigu je oblikovao Darko Fritz, ilustrirana je s 476 ilustracija, u tvrdom uvezu 30 x 24 cm, 224 stranice u boji. Knjigu je dostupna na blagajni TMNT. Redovna cijena knjige je 200 kn, a na promociji projekta biti će 150 kn.
Mrežnu stranicu projekta realizirao je Damir Prizmić.
Mrežna stranica http://digitalna-umjetnost-u-hrvatskoj.eu predstavlja skraćene verzije tekstova i uži odabir reprodukcija izložaka i ilustracija iz knjige u uredničkom i kustoskom odabiru Darka Fritza. Uz foto reprodukcije umjetničkih radova, mrežna stranica predstavlja i video dokumentaciju izložba rane digitalne umjetnosti u Hrvatskoj i odabir digitalnih animacija Tomislava Mikulića.