Informacije o programu i kupnji ulaznica:
https://www.mbz.hr/
https://www.mbz.hr/hr/2023/ulaznice
https://www.mbz.hr/hr/program-2023/15-04/skylar-multimedijski-koncert-s-elementima-instalacije
Dvije žene, dva muškarca i biće nalik iguani – svi pod krovnim imenom SkylAR dva će tjedna prije početka službenog programa MBZ-a 2023. dočekivati ljude u prostoru proširene stvarnosti na različitim javnim površinama Zagreba. O čemu je zapravo riječ? Marko Ciciliani, skladatelj i intermedijalni izvedbeni umjetnik, rođen u Zagrebu, a stasao u Njemačkoj, Nizozemskoj i Engleskoj, u povodu MBZ-a 2023. osmislio je pet skladbi ili, kako ih naziva, minijatura za proširenu stvarnost. Taj će se svijet otključati svim zainteresiranim prolaznicima putem QR koda na plakatima postavljenim u javnim prostorima Zagreba. Upravo kako bi zainteresirao sve slojeve publike, od najpotkovanijih do onih koji se prvi put susreću s eksperimentalnim i alternativnim oblicima umjetnosti, Ciciliani je na plakate postavio uvodno spomenute likove u formi SF stripa, karakterističnoj za tehnofilsko razdoblje 1950-ih te vizualno razumljivoj i atraktivnoj gotovo svakom prolazniku. Tekstovi koje ti likovi izgovaraju moći će se poslušati kao snimljeni stvarni ili sintetizirani glasovi u slojevitom zvučnom okružju.
No, ispod popularne forme krije se snažan koncept utemeljen u gotovo pa znanstvenom istraživanju. Iščitavajući stripove iz 1950-ih, Ciciliani je ustanovio da se iza naglašenog tehnooptimizma toga razdoblja krije vrlo jasna težnja za društvenom podjelom u najširem smislu, a u kojoj bi pobjedu svakako odveo Zapad s SAD-om na čelu. Primijetio je da se u priču o tehnologiji kao putu k samorealizaciji i napretku čovječanstva vidno uplela agresija prema drugome i prema okolišu, primjerice, pokoravanje novih teritorija i eksploatacija prirodnih resursa. Ciciliani je stoga napravio eksperiment: zadržao je sporni oblik stripa i njegov mikrosvijet, ali je promijenio diskurs koji je u njemu dosad dominirao. Tako likovi u autorovu vizualno-zvučnom univerzumu počinju govoriti o ponovnom otkrivanju i rekonstrukciji onih dijelova sebe koje su potisnuli zahvaljujući patrijarhalnoj i racionalističkoj kulturi. Umjesto da eksploatiraju i potiču na osvajanje novih teritorija izvan poznatog vanjskog svijeta, oni govore o otkrivanju unutarnjeg svijeta i prihvaćanju istog kao fluidnog, ranjivog, izrazito senzornog sustava međuzavisnog od drugih takvih sustava.
Međuzavisnost čovjeka i okoliša za Cicilianija je najrelevantnija u jeku klimatske krize koju stalno naglašava. Intrigantnu, uvjetno rečeno znanstvenu strukturu djela usto tvori i audio-vizualno sugestivnim tematiziranjem kolonijalizma, antropologije životinja (s naglaskom na razmatranja teoretičarke Donne Haraway o objektivizaciji životinja), prvih iskustva (i zvukova) svemira i sl. Gomilajući reference iz različitih doba ljudske misli Ciciliani, kako će i sam naglasiti, želi isplesti heterogenu mrežu koja se opire svakom prvoloptaškom rješenju.
U sklopu izvedbe uživo na MBZ-u Ciciliani će izvesti različite dijelove iz pet minijatura koristeći projekcije, live-streaming i heterogeni višekanalni sound system, za koji su stručnjaci s Instituta za elektroničku glazbu i akustiku Sveučilišta za glazbu i izvedbene umjetnosti u Grazu pripremili prototip sferičnih zvučnika. Uz Cicilianija izvodit će i Jennifer Torrence, udaraljkašica i umjetnica eksperimentalne glazbe iz Osla. Torrence je i znanstvenica zainteresirana za tijelo i teatar (percussion theatre), a bila je i vođa dionice udaraljki Norveške arktičke filharmonije. Surađivala je s brojnim ansamblima i umjetnicima poput Øyvinda Torvunda, Yvonne Wu, Viole Yip, pa tako i MBZ-u bliske Sare Glojnarić.
Jennifer Torrence, udaraljke i performans
Marko Ciciliani, live elektronika, video i performans
Benedikt Alphart, tehnička podrška
*praizvedba – narudžba 32. MBZ-HDS