Sanja Iveković: Nada Dimić File 2023 / Nada Dimić – rekonstrukcija industrijskog nasljeđa
Izložba ostaje otvorena do 30. lipnja 2023.
Radno vrijeme izložbe: utorak – petak: 11-19 sati, subota i nedjelja: 10-14 sati, ponedjeljkom i praznikom zatvoreno
Ulaz je besplatan.
O izložbi:
Izložba je posvećena Nadi Dimić – osobi i istoimenoj tvornici. Sastoji od dvije cjeline: Sanja Iveković: Nada Dimić File 2023 i Nada Dimić – rekonstrukcija industrijskog nasljeđa.
Godine 1998. Sanja Iveković započinje umjetnički projekt Nada Dimić File kojim povezuje narodnu heroinu Nadu Dimić, u to vrijeme već izbrisanu iz javnog prostora grada (Zagreba), kao i jednu od najuspješnijih tvornica trikotaže i pozamanterije u socijalističkoj Jugoslaviji koja je do privatizacije 1993. nosila njezino ime, a 1998. bila je pred zatvaranjem. Povezivanje narodne heroine i tvornice ukazuje na dva djelomično usporedna, a svakako komplementarna procesa koja su obilježila 1990-e u Hrvatskoj – brisanje antifašističkog nasljeđa i gašenje industrije, socijalističkog nositelja gospodarskog i društvenog napretka.
Cjelina Sanja Iveković: Nada Dimić File 2023 objedinjuje umjetničke radove Sanje Iveković vezane uz Nadu Dimić (osobu i tvornicu) – od Nade Dimić iz ciklusa Gen XX (1997 – 2001), koji reafirmira antifašističku baštinu usmjeravajući pažnju na žene, sudionice antifašističke borbe, preko dokumentacije performansa Repetitio est mater (Galerija Otok, Dubrovnik, 1998) s kojim započinje projekt Nada Dimić File, dokumentacije umjetničke intervencije Nada Dimić S.O.S. (2000), do instalacije koja uključuje maketu tvornice, tvorničke predmete i Timeline, rad u nastajanju, koji je od posljednjeg izlaganja (2016) dopunjen recentnim dokumentarnim materijalom. U sklopu ove izložbe radovi su prvi put objedinjeni u zasebnu cjelinu te daju pregled umjetničina dugogodišnjeg bavljenja tom temom. Njihovo izmještanje iz uobičajenog konteksta umjetničkih muzeja i galerija u Tehnički muzej Nikola Tesla, čija je povijest usko povezana s industrijom, a danas ima bitnu ulogu u istraživanju i očuvanju industrijskog nasljeđa, daje dodatnu dimenziju njihovu čitanju i apostrofira razmjere (i posljedice) društvenih, ekonomskih i političkih promjena u Hrvatskoj nakon 1990-ih.
Druga, manja cjelina, Nada Dimić – rekonstrukcija industrijskog nasljeđa, pokušaj je rekonstrukcije povijesti i rada tvornice „Nada Dimić“ na temelju sačuvanih pisanih izvora (tvornički bilteni iz 1960-ih, arhivski materijali vezani uz tvornicu, novinski članci). Ova cjelina također predstavlja skromne fizičke ostatke tvornice rasute po javnim ustanovama i privatnim kolekcijama: tvorničke biltene (NSK), izbor fotografija snimljenih u tvorničkim pogonima 1950-ih i početkom 1960-ih (HDA), bistu Nade Dimić pohranjenu u Muzeju Grada Zagreba i reklamne kataloge iz privatnih kolekcija. Izlaganjem „ostataka ostataka“ tvornice „Nada Dimić“ upozorava se na, još uvijek, zapostavljeno industrijsko nasljeđe socijalizma, njegovu poziciju disonantnog nasljeđa, odnosno nasljeđa koje izaziva oprečne reakcije društva, što pridonosi njegovu propadanju, te se problematiziraju mogućnosti istraživanja i muzealizacije baštine čiji su fizički ostaci u potpunosti ili većim dijelom izgubljeni.
Sanja Iveković, rođena je u Zagrebu gdje je diplomirala na Akademiji likovnih umjetnosti (1970). Jedna je od začetnica video umjetnosti u Hrvatskoj. U svojoj umjetničkoj praksi usmjerena je na društveno-političke teme kojima pristupa iz jasne feminističke pozicije, istražujući, propitujući i demantirajući dominantne odnose moći. Izlagala je na brojnim međunarodnim izložbama (Pariški bijenale, Manifesta, Dokumenta, Liverpoolski bijenale, Praški bijenale, Istambulski bijenale i dr.), a retrospektivne izložbe imala je u Innsbrucku, Berlinu, Kölnu, Göteborgu, Barceloni, New Yorku, Luxembourgu, Londonu i Beču. Njezini video radovi i instalacije prikazivani su na brojnim međunarodnim festivalima i manifestacijama. O umjetničkom radu Sanje Iveković održano je više stručnih simpozija, npr. Taxis Palais (Insbruck, 2001), Kölnischer Kunstverein (Koeln 2006), Fondacija Antoni Tapies (Barcelona 2007), Van Abbemuseum (Eindhoven, 2009), MoMA (New York, 2011), Royal College of Art (London, 2013) i drugdje. Osnivačica je i članica nekoliko ženskih nevladinih udruga.
Impresum
Sanja Iveković: Nada Dimić File 2023
Kosjenka Laszlo Klemar: Nada Dimić- rekonstrukcija industrijskog nasljeđa
Sanja Rotter: izvedba performansa Repetitio est mater
Kustosica: Kosjenka Laszlo Klemar
Suradnica na izložbi: Barbara Blasin
Oblikovanje postava izložbe: Barbara Blasin
Tekstovi: Kosjenka Laszlo Klemar, Ivana Bago
PR: Marijo Zrna
Lektura: Miloš Đurđević
Prijevod na engleski: Miloš Đurđević
Tehnički postav: Hrvoje Đukez / Osvald Exhibition Design and Technique
Tehnička podrška: Zvonimir Ambruš, Igor Elez, Goran Martinović
Zahvale: Gradski zavod za zaštitu spomenika kulture i prirode, Hrvatski državni arhiv, Muzej Grada Zagreba, Nacionalna i sveučilišna knjižnica; Leri Ahel, Aleksandra Berberih Slana, Jadran Boban, Igor Jović, Alfi Kabiljo, Željko Luketić, Vesna Mažuran-Subotić, Sunčica Ostoić, Sanja Rotter.
Podržali: Ministarstvo kulture i medija RH; Grad Zagreb; Gradski ured za kulturu, međugradsku i međunarodnu suradnju i civilno društvo.